24/08-2013, Dfoto: Oppgave 1 Diptych

Oppgaven gikk ut på å lage en Diptych av to fotografier. Dette var et begrep som var helt ukjent for meg og jeg måtte lese meg opp på emnet før jeg besvarte oppgaven. Jeg valgte å benytte to bilder jeg tok da jeg besøkte en dyrepark i Nairobi i 2010. I etterkant har jeg blitt gjort oppmerksom på at jeg egentlig skulle fotografere nye motiver til denne oppgaven, men jeg fikk allikavel oppgaven godkjent av faglærer.

Her er de originale bildene:
















Jeg høynet fargemetningen på turistbildet, senket metningen på gepardbildet, beskjærte begge bildene til ønsket utsnitt, roterte dem og la dem sammen til et bilde. Denne redigeringen var for å forsterke  kontrasten mellom de fornøyde besøkende i dyreparken med sine fotoapparat og dyrene bak gjerdet.

Resultat:





































Personlig er jeg ganske fornøyd med resultatet, faglærer bemerket dog at sammensetningen hadde vært bedre i et horisontalt plan og jeg er enig i dette. Det er mer naturlig for oss i vesten å følge "historien" i bildet i et rent venstre -> høyre perspektiv. Grunnen til at jeg valgte en vertikal fremstilling var egentlig begrensningen på 800 piksler i bredden, jeg syntes at motivene ble for små når de bare fikk 400 piksler hver.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar