26/08 - 28/08 2013, Dfoto/Grafikk: Samling på Notodden

Vi hadde samling på Notodden Campus 26 - 28 august. Her fikk vi utlevert flere oppgaver som vi måtte løse, enten som grupper eller enkeltvis. Under presenterer jeg et knippe bilder som jeg leverte under disse dagene. Totalt sett synes jeg samlingen var bra, oppgavene var varierte og det var en god struktur på opplæringen.


Formalistisk foto, vi skulle ta bilder der det formalistiske virkemidlet skulle ha utgangspunkt i geometriske former:

Ventil







































Ekspresjonistisk foto, det innholdsmessige uttrykket skal formidles av verdier, holdninger, stemninger:

Livets vann

























Oppgave 2, Utefotografering:
Vi fikk tildelt flere oppgaver der formålet var å bli kjent med kameraet og dets innstillinger, samt det og kunne bruke forskjellige teknikker for å få korrekt eksponering. Vi ble delt opp i grupper og gikk omkring på campus for å ta bilder med spesifikke innstillinger.

Stor blender og kort lukkertid - 1/320 F1,7 ISO100 50mm

Stor blender og lang lukkertid - 1/13 F1,7 ISO100 50mm

Liten blender og kort lukkertid - 1/250 F13 ISO100 50mm

Liten blender og lang lukkertid - 1/13 F22 ISO100 50mm
Vidvinkel 1/320 F8 ISO100 10mm


Normal - 1/320 F8 ISO100 35mm

Tele - 1/1000 F2,8 ISO100 200mm













































































































































































Oppgave 3, studiofotografering:
Vi skulle ta et bilde i et studio, der man har full kontroll over motivet, lyssetting og kameraposisjon. Egentlig skulle vi bruke skolens studio til dette, men det ble dessverre ikke tid til dette. Fristen på oppgaven ble utvidet og vi måtte improvisere et studio på egenhånd. Jeg valgte å ta bilde av en liten elefant i tre hjemme på balkongen. Jeg brukte et hvitt laken som bakgrunn og valgte en dag da det var overskyet vær.
Elefant i tre - 1/640 F2,2 ISO100 50mm



































Man kan se på bildet at lakenet ikke var helt nystrøket, men bortsett fra det er jeg ganske fornøyd med dyret. Jeg brukte en stor blender for å fremheve ansiktet og øyet til elefanten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar