02/03-2014 Dokumentarfilm, Joika

Oppgaven:

Vi fikk i oppgave å lage en dokumentar om et nyhetsoppslag i lokalavisen. Jeg saumfarte flere aviser og valgte til slutt saken i avisen Nordlys: «Joika-boksen blir joika-pose». Denne handlet om at ferdigretten Joika(kaker) som har blitt solgt i hermetikkboks siden starten i 1960, nå også skulle selges i pose. Det skal være nøyaktig det samme produktet, men i ny innpakning. Jeg valgte denne saken hovedsaklig på grunn av at jeg syntes det var gøy at en slik «liten» sak fikk så stor mediadekning på tidspunktet. En annen grunn var at jeg kunne arbeide med denne mobilt og dynamisk.


Prosessen:

Først i prosessen la jeg opp en grov plan hvordan dokumentaren skulle bli, jeg skulle fokusere på forbrukerne, hva syntes de om dette? Samt intervjue en talsperson fra Nortura, produsenten Joika. Jeg tok først kontakt med Nortura, og snakket med produksjonssjef Ida Mellebye Løvås angående et intervju. Hun var svært positiv til ideen om en Joika-film og var mer enn villig til å stille opp for et film- eller telefonintervju. 
Da denne avtalen var i boks måtte jeg finne forbrukerne der ute, jeg tenkte først på å utføre en enkét (fem på gaten), men dette ble nogle komplisert i praksis forhold til mine mange ulike arbeidstider på jobb og pendlingen min. Jeg bestemte meg for heller å intervjue forbrukerne i deres hjem, og tok kontakt med en liten familie som jeg viste spiste Joika nå og da. De sa seg villig til å være med på filmen.

Punktvis plan:
  1. Introduksjon av filmen, en innledning i hva filmen skal handle om
  2. Introduksjon av forbrukeren av Joika, hva de liker og tenker om nyheten
  3. Intervju med produsenten av Joika
  4. Tilbake til forbrukeren for å runde av innslaget med en voice-over.
Jeg satte opp en liste spørsmål som jeg skulle stille produsenten, jeg sendte denne også på e-post til Ida for at hun kunne forbedre seg på intervjuet:
  • Litt generelt om historien bak Joika, hvorfor/hvordan ble det til.
  • Litt generelt om Joika i samfunnet i dag, hvem kjøper Joika, hvordan går salget.
  • Funfacts om Joika?
  • Hvordan er salget av Joika geografisk / sosialt fordelt i markedet?
  • Hvorfor skal dere tilby Joika i pose i tillegg til boks?
  • Det har vært mye i media i det siste ift pose-Joika, hvilke tilbakemeldinger har dere fått, evt fra hvem?
  • Hvilke tilbakemeldinger får dere generelt fra forbrukerne?

Jeg satt opp en liste spørsmål jeg skulle stille forbrukeren:
  • Hva er ditt forhold til Joika?
  • Hva er det beste tilbehøret til Joika?
  • Hvilket tilbehør liker familien din ilag med Joika?
  • Hva syns du om at Joika nå skal komme i Pose?
  • Har du tenkt over sunnhetsaspektet i forhold til Joika?
  • Hvor ofte spiser dere Joika?
Ikke alle disse spørsmålene ble ikke benyttet i intervjuene, og noen ble filmet men dog redigert bort fra den ferdige videoen.



Sekvenser i filmen:


Filmen starter med et lite klipp fra intervjuet med Ida, dette både for å vise publikum hva filmen handler om, hva som kommer senere filmen, og som virkemiddel for å sette (den litt tøvete) stemningen i filmen.









--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Deretter viser jeg faksimiler som omhandler saken, fra flere nettaviser. Disse lastet jeg ned som skjermdumper fra flere aviser på nettet. I redigeringen lot jeg disse sakte zoomes inn i bilderammen, dette for å skape mer dynamikk i en ellers «kjedelig» sekvens. I en voice-over forklarer jeg hva filmen handler om, og det neste som skal skje.









--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nå introduserer jeg forbrukeren, familien, som spiser Joika. Sekvenser starter med at jeg ankommer huset deres, og fortsetter med intervjuet av fruen i huset som tilbereder middagen. Jeg valgte å intervjue henne mens hun laget mat, selvfølgelig Joika, jeg synes dette skaper en naturlig og fin atmosfære rundt intervjuprosessen. 












--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Her viser jeg et bilde av Joikabokser og tilberedning av middagen i bakgrunnen, mens jeg i en voice-over forklarer hva som skal skje etterpå.









--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Etter seeren har fått forbrukeren sitt synspunkt på Joika-nyheten går vi videre til produsenten, her med et intervju av Ida fra Nortura. Intervjuet med ble gjennomført over telefon. For å få best mulig kvalitet og kontroll på opptaket ringte jeg henne på en telefon, under intervjuet benyttet hun sin smarttelefon som en ren opptaker av sine svar. Etterpå sendte hun meg denne lydfilen på e-post, på denne måten fikk jeg et rent opptak av god kvalitet av svarene hennes. Spørsmålene jeg stiller i filmen har jeg filmet i etterkant av av selve intervjuet, jeg gjorde det slik for å ha mer kontroll i redigeringsprosessen.  













--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Etter vi har fått svarene runder jeg av hele dokumentaren med at den «Joika-glade» familien nyter sitt Joikamåltid. Dette med en voice-over som konkluderer saken.









--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


I redigeringen ble det mye sjonglering av klippene, særlig intervjuet over telefon var en utfordring da jeg måtte blande ren audio med klipp der jeg «bare hører på». Jeg måtte faktisk forandre lyden på svarene hennes, opptaket ble rett og slett for bra til å brukes direkte i filmen. Jeg la til et low-pass filter for å simulere en telefonstemme.

Konklusjon:


Jeg syntes det var veldig morsomt og lærerikt å arbeide med dokumentar, jeg synes det er enklere å arbeide direkte med en sak. Jeg syntes også intervjusituasjonen med familien var grei å håndtere, men det lønnes å være godt forberedt, både i forhold til det tekniske og det faglige (spørsmålene).

Etter all redigeringen ble filmen for lang, 05:16 mot oppgavens krav på 03:00, jeg ser i ettertid at jeg burde klippet bort mye av intervjuene, særlig telefonintervjuet. Jeg har også lært (i ettertid dessverre) at når man er med i bildet men man intervjuer noen, må man vise mer interesse for svarene, ikke bare sitte i ro og høre på.  

2 kommentarer:

  1. For en detaljert og ekstremt oversiktlig framvising/fortelling om hvordan du har jobbet i prosessen! Jeg er imponert!

    Du har gått veldig grundig til verks, og fått frem klart hvordan du har arbeidet. Liker spesielt godt inndelingen, og hvordan du punktvis forklarer plan og intervjuspørsmål!

    Du er flink!

    Jeg har ingen ting å ta deg på;)

    SvarSlett
  2. Dette innlegget inneholder de viktigste momentene i din prosess. Det er informativt å presentere din punktvise plan og spørsmålene du stiller både til produsenten og forbrukeren. Flott med beskrivelse og skjermbilde av sekvensene i din film. Dersom du har tenkt å jobbe med blogg som verktøy så bør du se litt på å lage kategorier og stikkord til dine innlegg! Lykke til!

    SvarSlett