09/03 2014, Webdesign: Produksjon av en APP til en kulturbedrift

Vi fikk i oppgave å lage en applikasjon, såkalt App, til bruk på tvers av de forskjellige plattformene til smarttelefonene der ute. Appen skulle skulle omhandle en kulturbedrift av noe slag. Jeg valgte å lag en app til kulturhuset i Notodden, det såkalte Bok og blueshuset. Jeg benyttet meg av netttjenesten Appshed for  å lage denne appen.

Først besøkte jeg nettsiden deres for å få et overblikk på hva de tilbyr av ulike tjenester, for deretter å velge hvilke tjenester som ville være aktuelle å implementere i appen. Jeg studerte også designstilen de har valgt på nettstedet for å bruke denne også i appen. Dette for å skape en tilhørighet mellom appen og selve Bok og  blueshuset.
Jeg kom frem til at appen skulle tilby: Informere om tjenestene kulturhuset tilbyr, kontakt informasjon om kulturhuset, samt linker til kjøp av billetter til forskjellige arrangementer.

Deretter skisserte jeg opp for hånd hvordan appen skulle bygges opp, både med tanke på hierarki og design.

























På nettstedet er det hovedsaklig brukt hvitt, svart og orange farger. Det er enkle linjer og en relativ minimalistisk stil over nettstedet. Jeg valgte å bruke dette i apen, hovedsaklig en svart bakgrunn og orange tekst på de forskjellige sidene. Dette kan virke nogle glorete på en dataskjerm, men jeg synes det fungerer bra på en smarttelefon. Appen sal være enkel å bruke, lett å forstå samt ha en nyttefunksjon for brukeren. Sidene til arrangementer og kino er egentlig bare linker til disse nettsidene som åpnes i appen. Dette er fordi å skulle legge inn alle arrangementene og kinofilmene som er tilgjengelig på kulturhuset ville vært for arbeidskrevende i forhold til denne oppgaven. Dessuten fungerer disse nettsidene ganske bra inne i appen. 

Jeg valgte å lage de fleste ikonene og menyelementene i Adobe Illustrator, for deretter å importere disse som bilder i appen. Fotografiene som er på noen av sidene er hentet fra Bok og blueshusets nettsted, all tekst er også hentet fra dette nettstedet.

Bok og blueshuset har et karakteristisk ikon som de benytter, jeg valgte å kopiere dette og bruke det i appen, igjen for å skape en design-link mellom kulturhuset og appen.











Appshed tjenesten var intuitiv og fungertestort sett bra. Jeg synes det er litt knotete å bruke slike onlineløsninger da man mister litt kontroll over de forskjellige prosessene. Det var også flere ganger at tjenesten henge seg opp slik at jeg måtte fortsette senere på dagen.

QR kode til appen




























Alt i alt synes jeg det var det morsomt å lag en app, og artig hvordan man måtte lage en løsning som brukeren ville benytte på en telefon. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar